1992

Oleksandr Berezhanskyi created the foundation of the then private production and trading company BERTA GROUP. it  began with a small office, a white “Zhiguli” on the hood of which contracts were signed and seals were affixed. Negotiations were on the radio-phone with the antenna conducted and inside the car. This began with a team of four people and the company started with wholesale food, home appliances and building materials.

1993-1994

During the inception of our company BERTA Group saw an increase in the number of employees from 12-22. This began with the companies first Ukrainian polish company in the field of distribution and sale of food products. During this period a branch of BERTA plus was opened in Kyiv and the first grocery store ABC-in Lviv.

 

At this time, Ukraine was experiencing  with a shortage of goods and we decided to open the first self-service store in Lviv “BERTA”. We experienced a large and exlcusive number of people standing in ques just to see everything in the store.

 

BERTA began its history as a distributor in 1994 with Wrigley and Chupa-Chups which were the first international brands in our portfolio.

Свою  історію як дистрибутора «БЕРТА» розпочинає 1994 року з таких компаній, як Wrigley та Chupa-Chups. Саме вони стали першими міжнародними брендами у нашому портфелі. 

1995 - 1997

BERTA at this time saw an increase in its portfolio with brand like Ferrero, Cadbury’s, Leef, MacCoffee. In this period, we actively took part in exhibitions. This allowed us to declare ourselves and demonstrate our portfolio of brands. The nineties were very active and successful for BERTA, where the company had exclusive distribution with well-known brands expanding its footprint beyond Lviv, which were Drohobych, Stryi, Chervonograd, Ternopil, Ivano-Frankivsk and Transcarpathian regions.

In the year 1996 we created the BOLERO service company for the realization of +alcoholic beverages exclusive spanish wines, liqueurs, champagnes, tequila and others. This constantly improved and we saw the new ways of development. In this period The first Cash ‘n’ carry grocery store was opened in Drohobych in Western Ukraine.

The year 1997 saw the creation of the company AGROPRODUKT and the production of our own pasta was started in Drohobych. Addition of High quality flour and natural egg yolks were very tasty which was a lot economical but not so profitable. We saw that the weight of production grew in tons, and personally our weight in kilograms!

With this 1997 became a very special year for us. BERTA Group was recognized as the best distributor of Chupa-Chups in Ukraine. Our company was invited to the head office of the manufacturer in Barcelona, Spain. We got impressed with the modern open-space style offices with high level of quality and the organization in the production.

A large portfolio of brands gained more weight in the retail trade for the company with Master-foods offering us with exclusive rights to sell its products in 4 regions of western Ukraine.

This made us continue with the development and experiment with the category of non-food products. We did this by opening the company INTERGROUP and started working with well-known brands such as: BIC and Energizer.

Загалом, 90-ті роки стали для «БЕРТИ» активними та успішними. Компанія отримувала ексклюзивну дистрибуцію на відомі бренди, щороку ставала все потужнішою. Ми почали відкривати філії у Львівській області (Дрогобич, Стрий, Червоноград), Тернопільській, Івано-Франківській та Закарпатській областях.

У 1996 році створюємо компанію «БОЛЕРО сервіс» для реалізації алкогольних напоїв відомих іспанських виробників.

Ми безупинно  вдосконалювались та шукали нові шляхи розвитку. В цей період, відкриваємо у м. Дрогобич першу у Західній Україні гуртівню продуктових товарів формату Cash & carry.  

У 1997 році створили компанію «АГРОПРОДУКТ». В  Дрогобичі розпочали власне виробництво макаронних виробів.Використання якісної муки та жовтків зробили макаронні вироби надзвичайно смачними, проте економічно невигідними для нас. Вага виробництва зростала в тоннах, а наша особиста – в кілограмах:).

 

У цьому ж році, компанію «БЕРТА» визнали найкращим дистрибутором Chupa-Chups в Україні. З цієї нагоди ми  отримали запрошення в Барселону в головний офіс виробника, та були вражені сучасністю  в стилі open-space та високим рівнем якості й організації на виробництві. 

img

На той час ми набирали обертів у роздрібній торгівлі й компанія Master-foods запропонувала нам ексклюзивні права на реалізацію їхньої продукції в 4-ох областях Західної України. 

Ми розвиваємо та  експериментуємо з категорією непродовольчих товарів, що спонукає відкрити  фірму «ІНТЕРГРУП» і починаємо працювати з такими відомими брендами, як: BIC, Energizer та інші.

1998-2000

У 1998 році Україну спіткала фінансова криза. Ми здобули гіркий, але дуже корисний досвід. В цей складний період ми усвідомили, важливість корпоративної  культури компанії – втративши гроші, ми не втратили команду і жоден з працівників не звільнився. 

Не всі партнери нас зрозуміли, але, щоб втриматись на ринку, ми розпочали співпрацю з брендами-конкурентами Dirol та Stimorol. 

Також, в цей час нашим партнером стає компанія Kraft Jacobs Suсhard. 

Знаковим моментом для нас стало підписання  важливого контракту з компанією Nestle, з якою успішно співпрацюємо і по сьогоднішній день.

Невпинно продовжуємо роботу над розширенням портфелю брендів. Вперше здобули досвід роботи з молочною продукцією: Campina, Вімм-Білль-Данн Україна, Ласуня. Тоді ж розпочали співпрацю з Ahmad, яка триває і досі. 

Наприкінці 1999 року ми почали диверсифікувати бізнеси та обрали напрямок рітейл, відкривши перший магазин косметики та парфумерії «Імідж». Згодом, їх стає 3 магазини й ми гордо могли вже іменувати себе мережею:)

2001- 2006

We grew and the strength of employees rose to 132. Adopting the experience of our international partners, we engaged  ourselves in the development of our people and attracted professional training companies for personalised training.

 

To meet the high standards of our business partners, we began to invest in real estate and opened our own warehouses.

 

During this period, we continued to discover new brands. We replenished our portfolio with coffee products of famous brands-Tchibo and Ambassador.

 

At the same time, we started working with the Kyiv-Conti company. In 2002 BERTA turned 10 years old.

 

This made us see the first anniversary of BERTA company, which was celebrated in one of the most beautiful buildings in Lviv – The house of Scientists.

At this time, we  built an effective cooperation with international brands and became competitive. We used our experience in working with  national companies.

 

We further expanded our portfolio with new well-known brands such as:

  • Confectionery: Chipita(7Days), Zagora, Lviv sweets, Olvia
  • Dairy: Lustdorf, Galakton, Rainford
  • Juices and drinks: Sundance company (brands YA, Fructovyi sad, etc.)
  • Snack group: Felix, “Try korochky”, “Zolote Runo”.By this time, BERTA became the 1 in Ukraine for distribution of Wrigley, which was an important achievement for us.In 2006, we moved to our own office on B. Khmelnitsky Street, 212, which is our second home.
2007

Масштабне та особливе святкування 15-річчя компанії «БЕРТА». Основною метою було –  подякувати кожному з команди за досягнуті результати і їхній внесок у розвиток компанії та мотивувати, подарувавши їм незабутні емоції.

Після святкування, ми зрозуміли, що можемо організовувати не тільки дистрибуційний бізнес, але й успішно організовувати масштабні івенти на 600 осіб:).

2008-2011

By this time we set up new goals for ourselves that is to become the best in the portfolio of brands, number of outlets and coverage of territories in Western Ukraine.

We operated on a very large scale featuring:

  • 5,000 customers
  • 11 800 m2 of warehouses
  • 42 suppliers
  • 292 agents
  • 4 regions

Over the years, we improved – we had systemaized processes, increased customer base, balanced brand portfolio and continued to invest in the development of our team.

2012

In the year 2012, BERTA celebrated its 20 years of existance. This celebration took place at the theater. M. Zankovetska.

2013-2016

In this period, we worked on the systematization and automation of logistics processes and allocated them to a separate business direction, we started to provide logistics services to internal and external customers.

In 2013, we began to develop our own chain of food stores BLYZENKO in Lviv.

We are blessed have 60 stores and it is the largest chain of format “near home” in our city. Thanks to the successful locations and balanced assortment.

We provided consumers with the opportunity to comfortably and conveniently buy the necessary goods. We began to understand the needs and moods of our customers.

As a distribution company, working with our own chain has made it even easier to understand the needs of modern retail, by getting more information about the marginality and turnover of different categories of goods.

2017

The year 2017 was very special. BERTA turned 25! We celebrated this anniversary pompously and modestly at the National Opera and Ballet Theater named after S. Krushelnytska. We gathered around a thousand guests, including employees, partners and friends of the company.

BERTA group presented the updated brand of the company, which was modern, dynamic and well recognized.

MARS Ukraine united Mars and Wrigley teams on the basis of BERTA Group in the territory of Lviv region, Transcarpathia, Volyn and Rivne region.

As a recognition of long-term work on the market, we received an award from Trade Master Group as the best distribution company of Ukraine on food-directions, according to the survey of 300 Ukrainian companies-producers.

2018

In order to expand the business and to balance the existing portfolio of brands, we made an important strategic and political decision to merge with company TEMA, which at that time was the largest distributor in the category of non-food products in western Ukraine.

We expanded our portfolio with well-known brands of non-food group: Henkel, L’oréal, Schwarzkopf, Bella, BIC, Biosphere, EKMI, etc.

This synergy strengthened our work in the existing territories and allowed us to cover 2 new regions – Zhytomyr and Vinnytsia.

In 2018, we automated warehouse logistics by implementing the WMS system, which made it possible to track the placement and movement of goods in the warehouse online, to lade products according to batches and expiration dates.

BERTA beacame first Ukrainian company to join the European trade and marketing Association (ESMA), which unites many manufacturers and distribution companies in Europe.

It is an useful experience for us to understand the development trends of European companies-industry leaders and to design a vision of what business will be like in Ukraine in the coming years, as well as to share our own knowledge with others.

An other important decision of this period was the beginning of our activity as an exclusive importer. Today, the partners of BERTA Group have manufacturers from Austria, Netherlands, Poland, Romania and Serbia.

The positive end of the year was another award from Trade Master Group as the best food distribution company in Ukraine.

Для нас це корисний досвід, щоб розуміти тенденції розвитку європейських компаній – лідерів галузі та проектувати бачення того, яким буде бізнес в Україні в найближчі роки, а також ділитись власними знаннями з іншими. 

І ще одне з вагомих рішень цього періоду – початок нашої діяльності як ексклюзивного імпортера. На сьогодні партнерами «БЕРТА груп» вже є виробники з Австрії, Нідерландів, Польщі, Румунії та Сербії.

Позитивним завершенням року стала чергова нагорода від Trade Master Group, як найкращої дистрибуційної компанії України по food-напрямку.

2019

In the year 2019 we expanded our retail footprint having got “Chistyulya” chain of stores of cosmetics, household chemicals and goods for the house. The chain has 62 stores in Zhytomyr and the region.

We launched the first stage (12000m² of the planned 40000m²) of our own logistics complex of category “A+”, which will be the largest in Western Ukraine. Now we are intensively working on the construction of the second stage.

Our logistics services provided by our company UB1, positioned itself as the 3PL operator. NESTLE and YARYCH were the first clients.

Effective cooperation with partners allowed us to become an exclusive distributor of PURINA brand in 8 regions of Ukraine.

Логістичні послуги надаються компанією UB1, яка позиціонує себе як 3PL оператор. Першими нашими клієнтами вже стали компанії Nestle, Yarych, Alokozay та ін.

 

2019 рік був складним та багатим на події водночас, відповідно новорічне святкування було логічним завершенням цього року.

BERTA Group Today

Приємною подією початку року стало підписання контракту з одним зі світових лідерів на ринку продуктів харчування та товарів побутової хімії – Unilever.

Такі відомі бренди, як: Lipton, Бесіда, Brooke Bond, Rexona, Domestos, Daff, Cif та інші  представлені нашою компанією на території 8-ми областей України. 

Попри те що, 2020 рік ввійде в історію як період світової пандемії та карантину, ми з львівськими бізнесменами перебуваючи на самоізоляції не втрачали оптимізму та змогли віднайти натхнення і творчий потенціал. Результатом став анти-COVIDний хіт – Карантин у Львові.

Попри складність попередніх криз ми зуміли не просто вистояти, але й зміцніти. Заручившись підтримкою партнерів ми спільно адаптувались до змін. Приємною звісткою для нас стало розширення території нашої дистрибуції, додались Вінницька та Житомирська області.

Це ще один крок назустріч меті – 10 дистрибуційних регіонів в межах країни.

Не зупиняємось на цьому, у нас і надалі багато планів, ініціатив, проектів і мрій…

 

 

 

2020 – Компанія БЕРТА груп купила частку Компанії «ОБРІЙ 2000» отримавши на території Житомира та Вінниці  кантракти : Unilever, Nestle, BIC, Humana і тим самим, зайняли лірерство на ринку тих областей напрямку non-food.

2021

2021 – БЕРТА груп отримала дистрибуцію американського бренду CeraVE –лікувальної косметики на території 10 областей.  Доповнивши діючий портфель брендів лікувальної косметики VICHY та La Roche-Posay.

Розширили дистрибуцію Humana на території Рівне та Волинь.

Комапнія БЕРТА груп офіційно викупила частку бізнесу Лімниця, тим самим офіційно підтвердила вхід  партнерського бізнесу в БЕРТА груп. Партфель компанії поповнився відомими брендами національного та українського виробника такими як: Beiersdorf,  2К, БІОКОН, ЕРГОПАК та інші.

11.06.2021 БЕРТА груп стала офіційним імпортером німецької компанії STORCK, яка виготовляє відомі бренди такі як: Mamba, Toffifee, merci. Співпраця з даним брендом проводиться по всіх каналах збуту.