Із послабленням карантину все більше магазинів відкривають свої двері для покупців. Проте, карантин змінив всі сфери нашого життя, і ринок FMCG – не виняток. Споживачі по іншому обирають та купують. Відтак, і продавці мають адаптуватись до нової реальності.

Що зміниться на ринку FMCG, коли країни повернуться до звичайного життя після карантину і як потрібно буде пристосуватися до нової реальності, адже світ уже ніколи не стане таким, як раніше? Які нові тренди в логістиці, маркетингу, дистрибуції та як трансформується комерція? І що потрібно врахувати, щоб залишитись на ринку FMCG розповіла Mind директор з розвитку BERTA Group Уляна Киричук.

Just In Time – підвів
Багато компаній FMCG відчули серйозний виклик щодо можливості забезпечення надмірного попиту споживачів під час карантину. І не лише через зростання онлайну, який потребує іншої логістики. Сучасна модель логістичного ланцюжка «Just In Time» (JIT) не впоралась з новими реаліями глобальної економіки.

«Just In Time» – це система організації постачання, яка ґрунтується на мінімізації витрат, пов’язаних зі створенням запасів. Компанія підтримує мінімальний рівень запасів, які можуть задовольнити наперед спланований попит. Стрімкий розвиток сучасних технологій та аналітичних систем дозволяє точно спрогнозувати попит споживачів, і як наслідок – увесь ланцюжок постачання.

Робота в моделі JIT призвела до неможливості виробничих та торговельних компаній наповнити полиці у потрібний момент, це спричинило проблеми навіть для таких компаній, як Amazon. Отже, новий підхід до формування запасів із забезпеченням страхового запасу – стане трендом FMCG-компаній. Своєю чергою це вплине на продажі, знижки та акції, тож не дивуйтесь поверненню сезонних розпродажів, стокових магазинів та інших маркетингових трюків, спрямованих на продаж залишків зі складу.

FMCG росте в онлайні
Здається, в FMCG не залишилось жодної компанії, яка б не перейшла на спілкування зі своїми клієнтами в онлайн. Інтернет-магазини, маркетплейси, B2B-портали, мобільні аплікації – це неповний список рішень для торгівлі в нових умовах. І якщо раніше статистика інтернет-продажів товарів FMCG була незначною – до 3%, то через карантин модель придбання продуктів харчування та товарів першої необхідності онлайн стала нормою життя.

Однозначним лідером у побудові маркетингових стратегій та дистрибуції стає новий канал D2C (Direct To Consumer). Бренди, що навчились будувати стратегію розвитку на базі прямого контакту зі споживачем, отримують беззаперечну перевагу.

Класичні моделі побудови дистрибуційних каналів більше не працюють. Якщо вас немає в соціальних мережах, вас взагалі не існує. Новий споживач вимагає персоналізації та особливої уваги, тому якщо ви не знаєте, як виглядає «account of top fan» (сторінка шанувальника), ви не зможете утримати його лояльність. Орієнтація на «середньостатистичного споживача» більше не працює.

Про ефективну дистрибуцію
D2C вимагає оперативної трансформації торговельних компаній. Або дистриб’ютори зможуть стати частиною стратегії розвитку бренду і надавати нові послуги, пов’язані з побудовою стосунків бренду та кінцевого споживача, або будуть виключені з торговельного ланцюжка.

Дистрибуційний ланцюжок має стати прозорим, ефективним та менш затратним.

Не лише продажі, а усі можливі комунікації перейшли в онлайн. Бачити своїх офісних колег чи партнерів з іншої країни або континенту – абсолютно однаково на екрані планшету чи ноута. Проте отримати доступ до нових контактів, а тим паче побудувати партнерство, не так просто, як колись.

Найбільші FMCG-виставки відмінені або перенесені, референс-візити недоступні, а профільні конференції перейшли в онлайн, часто без можливості обговорення. Тому з’явилась гостра необхідність підтримки набутих контактів та ініціативи онлайн-зустрічей для спілкування і пошуку нових можливостей.

Працювати віддалено?
WFH (Work From Home). Довгий час експерти сперечались, чи можлива ефективна робота віддалено. Але ще ніколи робота з дому не набувала такого масштабу.

Після того як найгірша з пандемій пройде і офіси знову запрацюють повною мірою, цілком ймовірно, що багато компаній раптом зрозуміють, що оплата непотрібних офісних приміщень може бути ефективним джерелом оптимізації затрат. Навіть більше, вони можуть усвідомити багато переваг віддаленої роботи: доступність талантів, які є немобільними, зростання мотивації співробітників, зменшення затрат на оплату лікарняних тощо.

Пандемія коронавірусу, ймовірно, стане найвизначнішою з подій за останніх 100 років. Це вже вплинуло на світ безпрецедентним чином, і цей вплив, швидше за все, лише зростатиме.

Так чи інакше, FMCG-компанії повинні готуватися до того, що світ після коронавірусу кардинально відрізнятиметься від світу, яким він був наприкінці 2019 року, і вони повинні бути готові швидко адаптуватися до цих відмінностей.

Доступність товарів щоденного вжитку для кожного з нас є надзвичайно важливою, тому компанії-виробники, дистриб’ютори та ритейл повинні засвоїти відповідні уроки та оновити свої стратегії BCP (Business Continuity Plan). Потрібно врахувати можливості надмірного споживчого попиту, імпортних обмежень, відсутності фізичних полиць та зачинених магазинів, зупинки транспортних сполучень та іншого.

Кожна криза – це нові можливості, важливо швидко оцінити перспективи та оперативно запровадити зміни, які дозволять не просто залишитися на ринку, а вийти на новий рівень.

УЛЯНА КИРИЧУК, ДИРЕКТОР З РОЗВИТКУ BERTA GROUP | BERTA